Global Compact Logo
Information om dataopbevaring

For at vores hjemmeside kan fungere ordentligt og give dig den bedste oplevelse, bruger vi essentielle dataopbevaringsmekanismer, herunder Local Storage og IndexedDB. Vi bruger ikke cookies.

Læs vores GDPR-politik
Tak, det er forstået
Hjem
nyheder

En dansk virksomhed på en vandmission

Designvirksomheden Retap har været medlem af UN Global Compact siden 2020. De fortæller her om mindre virksomheders udfordringer og muligheder, når bæredygtighed er en prioritet.

Af UN Global Compact Network Denmark
01.05.2024, kl. 10.38

Retap flaske til UN Global Compacts Nordic Meeting

Medlemshistorie: "Der er flere lavthængende frugter, når det gælder bæredygtighed"


Det kræver et særligt fokus og beslutsomhed, når mindre virksomheder vil gøre bæredygtighed til kerneforretning. For designvirksomheden Retap var bæredygtighed fødegrundlaget. Men da idéen til virksomheden opstod i 2009, var bæredygtighed i den private sektor en helt anden snak end i dag. Særligt kravene til dokumentation udfordrer i dag mange mindre virksomheder – også selvom tematikken har været tænkt ind fra start.

 

”Når vi snakker med andre mindre virksomheder, hører vi tit, at bæredygtighed er svært at prioritere. Man skal jo først og fremmest have en virksomhed, der kører rundt økonomisk. Ellers kan man ikke gøre en forskel,” siger Torben Juhl, Partner & CMO hos Retap.


Billede af Torben Juhl

Og ønsket er at gøre en forskel. Retap designer glasflasker, der er beregnet til at fylde op direkte fra vandhanen. Virksomhedens grundlæggere fik idéen under FN’s klimatopmøde, COP 15, i København i 2009, hvor debatten om engangsplastik og særligt plastikflaskers negative påvirkning på miljøet fyldte en del. Idéen var enkel – kunne man via klassisk design ændre folks vaner?


I dag er idéen stadig enkel. Men kravene bliver mere komplicerede. Året 2024 skriver historie, når det kommer til dokumentation af arbejdet med bæredygtighed i virksomheder. EU-direktivet CSRD er vedtaget og de første - og største - virksomheder skal rapportere fra regnskabsåret 2024. I hælene på CSRD kommer et andet direktiv, CSDDD, og selvom kun de allerstørste virksomheder rammes af krav i første omgang, er det noget man mærker uanset størrelse.


”Større virksomheder har hele afdelinger med ansatte til at varetage bæredygtighed. Alle de dokumentationskrav, dem bliver vi jo udfordret af som lille virksomhed,” fortæller Torben Juhl.


Men både tiden og kræfterne skal findes.


”Selvfølgelig skal vi det,” siger Torben Juhl.


Billede af Retaps stiftere i 2009

Design og bæredygtighed, to sider af samme sag

 

Opfylder eller opfinder din virksomhed et behov? Et simpelt, men vigtigt spørgsmål. Det spørgsmål stillede repræsentanter fra Den Grønne Ungdomsbevægelse for nyligt til UN Global Compact Network Denmarks Årskonference ’Fremtidens ESG & bæredygtighed’.


Det er også et spørgsmål, som taler ind i Retaps forståelse af bæredygtighedsarbejdet. For behovet er der.


”Hele tanken om ikke at gøre noget, der er tosset, det er egentlig grundtanken her. For hvor svært kan det være at gå hen til en vandhane og tappe noget vand. Det er mælkeflasken om igen. Vi kan jo starte et sted, hvor det er nemt, og vi vil gerne tage de lavthængende frugter først,” siger Torben Juhl.


I Retap går man ønsket om at forene bæredygtighed og en designforretning i møde ved at tænke det som to sider af samme sag.


”Vi er begyndt at italesætte vores flasker som et ikonisk design. Det sælger. Altså, vi får stjålet vores flasker, når vi er ude på messer, hvis ikke vi passer på. Der er et eller andet dragende ved det. Et klassisk design holder - og der ligger også en vis bæredygtighed i det,” siger Torben Juhl.


Han uddyber:


”Der er jo en designtradition i Danmark og i Skandinavien, som vi taler ind i. Det er vigtigt for os hele tiden at huske, at vi også er en designvirksomhed. Kan du lide det, du har, så er der ingen grund til at skifte ud med noget, der ser anderledes ud. Det er styrken ved enkeltheden i designet.”


Billede af Retaps lagerlokale

Globale ambitioner

 

Fra virksomheden fik sine første flasker på markedet i 2010, var ambitionen at skabe en global virksomhed. Det er lykkedes, og i dag sælger Retap til 60 forskellige lande.


”Vi sælger til EU og også til Klimaministeriet. Mange steder, hvor der er en bæredygtig dagsorden. Det, at du kan drikke dit drikkevand, fortæller jo meget om infrastrukturen i dit land. Og det er også noget, vi gerne vil lægge lidt tryk på. Når man rejser afsted på ferie som dansker, skal man altid google sig frem til, om man kan drikke vandet. Og af og til er det ikke muligt,” siger Torben Juhl og fortsætter:


”Derfor har vi selv gang i nogle maskiner, som renser vandet. Man bibeholder måske et par procenter for at beholde mineraler, så man ikke renser vandet helt ud. Men det er noget vi opfordrer til, at man internt skal lægge tryk på. For vi skal kunne drikke vores vand. Det fortæller rigtig meget om vores samfund, at vi kan det. På den måde bliver vi også politiske.”


Retap-flaske til UN Global Compacts Nordic Meeting 2023

Små skridt


Retap får lavet udregninger for CO2-udledninger hos en ekstern virksomhed i England, de sorterer på lageret og prøver at bruge så meget genbrugsglas som muligt, fortæller Torben Juhl. De har også vundet priser for både design og indpakning, hvor flasken i sig selv udgør emballagen og indlægssedlen ganske enkelt er inde i flasken.


”Så vi kigger hele tiden på, hvad vi kan. Hvor godt kan vi gøre det, hvad virker? Kan vi genbruge de der kasser? Vi har jo også lagermedarbejdere, der nogle gange kommer op og siger, ’jeg har tænkt, kunne vi ikke gøre sådan’, og en trykker, der siger, ’der er faktisk kommet noget nyt tryk, kan det også holde til de der 2.000 gange opvaskemaskine,” fortæller Torben Juhl.


”Det er meget vigtigt for os at have det mindset. Jeg synes, det er bæredygtigt på den snusfornuftige måde.”


Men der er også gange, hvor det ikke er muligt at gå den bæredygtige vej.


”Det er jo et lille sted, ikke? Vi kan også tænke forkert. Og der har været en tendens herhjemme, synes jeg, til at man slår hinanden lidt i hovedet. Men bare det, at vi gør noget, og de små skridt - det er egentlig det, vi hylder. Vi prøver at kommunikere om det, så godt vi kan, og at være ærlige om det, vi gør,” siger Torben Juhl.


Det seneste produkt i forretningen er en serie smagstabletter kaldet Retap Flavour. Tabletterne er produceret i et lille format, og håbet er at produktet kan bidrage til at reducere transport af færdigblandet væske over større afstande. 

 

”Det handler om fylde og vægt på en færdigblandet drik, der transporteres, contra hvad en lille tablet fylder, som blandes med vand fra den lokale vandhane. Vi håber at mindske de miljømæssige omkostninger, der traditionelt er forbundet med transport af flaskevand,” fortæller Torben Juhl.